Otwieranie i zamykanie wtryskiwacza Common Rail odbywa się elektronicznie. Teoretycznie wtrysk odbywa się w 3 fazach. Najpierw odbywa się tzw. "przedwtrysk", podawana jest dawka pilotująca tuż przed osiągnięciem górnego maksymalnego położenia tłoka. To dzięki niej praca silnika jest bardziej miękka, łagodna. Wcześniejsze odparowanie i zapłon tej dawki umożliwia spokojniejsze spalenie się głównej dawki. Ciśnienie w cylindrze nie narasta tak gwałtownie jak ma to miejsce w tradycyjnych dieslach. Następnie inicjowana jest dawka właściwa. Po niej następuje dawka dopalająca. Ta akurat korzystnie wpływa na ekologię silnika. Podnosi temperaturę spalin dzięki czemu katalizator nagrzewa się szybciej, a praca filtra cząstek stałych jest bardziej wydajna. Zależnie od zastosowanej generacji układu Common Rail, wtrysk może odbywać się nawet w 7 etapach. Liczba ta nie musi być stała i zmienia się zależnie od obciążenia silników, obrotów i innych warunków pracy.Silniki wysokoprężne z systemem Common Rail mają wszystkie zalety diesli i są pozbawione większości wad występujących w tradycyjnych układach wtryskowych. Niestety wiąże się to również z nieco droższą eksploatacją. Bardzo ważne jest stosowanie dobrej jakości oleju napędowego, jako że wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem, a ich praca jest bardzo precyzyjna.
Każde zanieczyszczenie może prowadzić do uszkodzenia wtryskiwacza Common Rail, wskutek czego cierpi potem nasz portfel. Taki układ jednak charakteryzuje mniejsze zużycie paliwa i mniejsza emisja spalin - paliwo jest lepiej spalane, a silnik ma wyższą sprawność. Korporacje samochodowe wciąż pracują nad rozwojem wtryskiwaczy, w celu dużo wyższych prędkości włączania dokładniejszego dawkowania biorąc pod uwagę dawki pilotażowe. Prędkość działania wtryskiwaczy zależy od elementów wykonawczych, masy ruchome elementów sterujących szybkość przyrostu ciśnienia w komorze sterującej. Szybszymi wtryskiwaczami w działaniu od elektromagnetycznych są wtryskiwacze piezoelektryczne, chociaż w najnowszych modelach koncerny samochodowe wracają ponownie do rozwiązań technologicznych common rail.