Jakie występują rodzaje wtryskiwaczy Common Rail ?

Układy common rail można podzielić na dwa typy: klasyczny wtryskiwacz elektromagnetyczny lub piezoelektryczny oraz na czterech producentów (Bosch, Continental, Delphi, Denso). Bosch, Delphi i Denso to znani producenci elektroniki samochodowej. Bosch robił aparaturę wtryskową od początków ubiegłego wieku, Delphi przejęło technikę wtrysku oleju napędowego kupując firmę Lucas, a japońskie Denso zdobywało doświadczenia współpracując z Boschem i Magnetti-Marelli. Natomiast Continental przejął firmy Siemens i VDO, stając się w Niemczech głównym konkurentem Boscha. Wtryskiwacze tej firmy są oznaczane znaczkiem Continental od około roku, wcześniejsze miały logo Siemens. Niekwestionowanym liderem w tej materii jest firma Bosch, która produkuje zarówno wtryskiwacze elektromagnetyczne, jak i piezoelektryczne. Na znacznie mniejszą skalę oba typy wytwarzają też Delphi oraz Denso. Z kolei Continental (Siemens) ogranicza się wyłącznie do techniki piezo. Najprostszą konstrukcję i stosunkowo najłatwiejszą do naprawy reprezentuje bosch, delphi decydując się na bardziej złożony system sterowania niestety spowodował iż jego wtryskiwacze są bardziej wrażliwe na jakość paliwa, a przez to mniej trwałe. Spośród wtryskiwaczy elektromagnetycznych firmie Denso udało się skonstruować najtrwalsze, ale tu z kolei przez lata problemem była dostępność części zamiennych.

Common Rail w wolnym tłumaczeniu oznacza wspólną szynę. Układ został opracowany przez Fiata i wprowadzony do samochodów osobowych w 1997 roku.

W tradycyjnych silnikach diesla paliwo jest dostarczane do cylindrów tylko w określonych momentach. Ciśnienie wytwarzane przez pompę sekcyjną lub rozdzielaczową, zależne jest od obrotów wału korbowego. Wraz ze wzrostem obrotów, rośnie dawka paliwa, co w przypadku silników z pompą sekcyjną jest korygowane przez korektor dawki paliwa. No cóż, bez tego silnik nie mógłby mieć statecznych obrotów. Największym problemem takich wtryskiwaczy była niemożność utrzymania stałego ciśnienia paliwa i brak możliwości dynamicznego sterowania kątem wyprzedzenia wtrysku paliwa w czasie. Ciśnienie w komorze spalania narastało gwałtownie i stąd brał się charakterystyczny "klekot". W silnikach z systemem Common Rail wtrysk nie jest zależny od obrotów wału korbowego czy też rozmieszczenia cylindrów. Paliwo tłoczone jest przez pompę wysokociśnieniową, które transportuje paliwo do specjalnego akumulatora zasilającego. Ma on postać listwy czy też szyny, przypominającej rurę, umieszczonej nad głowicą silnika wzdłuż cylindrów. Ciśnienie utrzymywane jest na poziomie 1300–1600 bar zależnie od generacji zastosowanego układu Common Rail. Jeśli ciśnienie przekracza pewien określony poziom, to jego nadmiar wraca do zbiornika.