Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – wtryskiwacze nie wytrzymują warunków pracy, do jakiej zostały zmuszone. Przeciętnie na wtryskiwaczach można przejechać co najmniej 150 000 km. Wszyscy wiemy, że kłopoty z jakością paliwa są w naszym kraju bardzo częste i powoduje to, że nowoczesne diesle nie zachowują swojej żywotności tak długo, jak planował producent. Wymiany wtryskiwaczy czy nawet całych listew są na porządku dziennym nie tylko w bardzo zużytych egzemplarzach. Również te z niewielkimi przebiegami cierpią na różne dolegliwości. Mimo to sprzedaż aut z silnikami wysokoprężnymi ze wspólną listwą rośnie z roku na rok, a użytkownicy przymykają oko na niedogodności, kierując się wyłącznie myślą o mniejszym spalaniu i wyższej kulturze pracy.
Bardzo ważne jest stosowanie dobrej jakości oleju napędowego, jako że wtryskiwacze pracują pod dużym ciśnieniem, a ich praca jest bardzo precyzyjna. Każde zanieczyszczenie, brak właściwości smarnych, oraz niewłaściwy skład biochemiczny może prowadzić do ich uszkodzenia, wskutek czego cierpi potem nasz portfel. Taki układ jednak charakteryzuje mniejsze zużycie paliwa i mniejsza emisja spalin - paliwo jest lepiej spalane, a silnik ma wyższą sprawność. We wtryskiwaczach znajdują się małe dziurki, ich liczba i wielkość są różne – w zależności od marki. Liczba wtrysków i ich przekrój mają wpływ na siłę, z jaką paliwo jest wtryskiwane do cylindra i ma wpływ na jakość spalania i siłę detonacji. Zapchane wtryski prowadzą do utraty mocy, podwyższają zużycie paliwa, głośność samochodu i mogą unieruchomić auto w najmniej spodziewanym momencie. Ogólnie złej jakości paliwo lub tzw. „suche” może być przyczyną nieprawidłowego procesu spalania mieszanki paliwowej, wskutek czego mogą ulec uszkodzeniu końcówki wtryskiwaczy lub zaworków sterujących. Z kolei na uszkodzenie cewki, elementu piezoelektrycznego największy wpływ ma korozja obsady wtryskiwacza. Wtryskiwacz można także uszkodzić zewnętrznie przez niewłaściwy montaż lud demontaż lub wykonywanie czynności niezgodnie z technologią producenta, przy wykorzystaniu nieprzeznaczonych do tego celu narzędzi i w nieodpowiednich warunkach co doprowadzić może do uszkodzenia iglicy lub tak jak to często ma miejsce delikatnego zaworu sterującego we wtryskach DELPHI. Jako właściciele, chcąc zachować silnik w dobrej kondycji, warto tankować na sprawdzonych stacjach, oraz regularnie wymieniać filtry i olej. Warto też zwrócić uwagę przy zakupie „nowego” egzemplarza na przebieg i kondycję układu paliwowego. No cóż, niższa cena takiego auta oznacza często konieczność potem wyłożenia sporej sumki na przywrócenie właściwych parametrów .