Jak rozpoznać objawy uszkodzenia wtryskiwacza?

objawy awarii wtryskiwaczaWtryskiwacz rzadko psuje się z dnia na dzień, to stopniowy proces, który jeśli nie zostanie rozpoznany, i rozwiązany może doprowadzić nawet do uszkodzenia silnika. Pierwszy objaw może być nawet całkiem dla kierowcy przyjemny, bo samochód może mieć lepsze „kopyto”, a to jest spowodowane zwiększonymi dawkami paliwa. Oczywiście różne rodzaje wtryskiwaczy mogą dawać różne objawy, zależy też to od modelu samochodu i rodzaju silnika.

Najczęstsze powody sugerujące konieczność sprawdzenia układu paliwowego to:

• wydłużony rozruch silnika
• nierówna praca po odpaleniu silnika (zwłaszcza zimnego)
• drgania wyczuwane w aucie na biegu jałowym
• falujące obroty
• "rzucanie silnikiem",
• kopcenie na kolor czarny przy obciążeniu silnika
• spadki mocy w czasie jazdy
• zapalające się kontrolki check engine lub świec żarowych w czasie przyspieszania
• dymienie na wolnych obrotach jasnym dymem
• przybywanie oleju i w końcu brak możliwości uruchomienia silnika

awaria wtryskiwacza objawyJak widać powyżej, sporo jest objawów, które mogą świadczyć o uszkodzonych wtryskach w naszym samochodzie. Ale podobne objawy mogą towarzyszyć innym usterkom, dlatego, aby wykluczyć lub potwierdzić diagnozę najlepiej jest sprawdzić silnik komputerowo i jeśli potwierdzą się przypuszczenia zdemontowane wtryskiwacze sprawdzić na stole probierczym, który dopiero całkowicie może ustalić przyczyny wadliwej pracy silnika. Do tego celu świetnie nadaje się komputer diagnostyczny BOSCH KTS 670 lub DELPHI oraz wprawne oko serwisanta, który potrafi na podstawie objawów postawić wstępną diagnozę.

 

Diagnostyka wtryskiwaczy polega na:

  • demontażu wtrysków,
  • umyciu ich i wyczyszczeniu metodą ultradźwiękową,
  • ocenie wzrokowej, która sprowadza się do zbadania czy nie są: skorodowane, mechanicznie uszkodzone lub niekompletne,
  • przeprowadzeniu testu komputerowego, którego celem jest sprawdzenie poprawności działania wtrysków przy pomocy urządzenia Bosch EPS 205.

Negatywny wynik testu świadczy o tym, że wtryski są uszkodzone i należy poddać je naprawie. Zdarza się jednak, iż problem nie leży tylko w wadliwej pracy wtryskiwaczy, wtedy trzeba eliminować po kolei wadliwe elementy, co niestety oznacza dodatkowe koszty dla właściciela samochodu.