Uszkodzone wtryski - wtryskiwacz rzadko psuje się z dnia na dzień, to stopniowy proces, który jeśli nie zostanie rozpoznany, i rozwiązany może doprowadzić nawet do uszkodzenia silnika. Pierwszy objaw może być nawet całkiem dla kierowcy przyjemny, bo samochód może mieć lepsze „kopyto”, a to jest spowodowane zwiększonymi dawkami paliwa. Oczywiście różne rodzaje wtryskiwaczy mogą dawać różne objawy, zależy też to od modelu samochodu i rodzaju silnika.
• wydłużony rozruch silnika
• nierówna praca po odpaleniu silnika (zwłaszcza zimnego)
• drgania wyczuwane w aucie na biegu jałowym
• falujące obroty
• "rzucanie silnikiem",
• kopcenie na kolor czarny przy obciążeniu silnika
• spadki mocy w czasie jazdy
• zapalające się kontrolki check engine lub świec żarowych w czasie przyspieszania
• dymienie na wolnych obrotach jasnym dymem
• przybywanie oleju i w końcu brak możliwości uruchomienia silnika
Jak widać powyżej, sporo jest objawów, które mogą świadczyć o uszkodzonych wtryskach w naszym samochodzie. Ale podobne objawy mogą towarzyszyć innym usterkom, dlatego, aby wykluczyć lub potwierdzić diagnozę najlepiej jest sprawdzić silnik komputerowo i jeśli potwierdzą się przypuszczenia zdemontowane wtryskiwacze sprawdzić na stole probierczym, który dopiero całkowicie może ustalić przyczyny wadliwej pracy silnika. Do tego celu świetnie nadaje się komputer diagnostyczny BOSCH KTS 670 lub DELPHI oraz wprawne oko serwisanta, który potrafi na podstawie objawów postawić wstępną diagnozę.
Negatywny wynik testu świadczy o tym, że wtryski są uszkodzone i należy poddać je naprawie. Zdarza się jednak, iż problem nie leży tylko w wadliwej pracy wtryskiwaczy, wtedy trzeba eliminować po kolei wadliwe elementy, co niestety oznacza dodatkowe koszty dla właściciela samochodu.