Kiedy należy wymienić uszczelnienia pompowtryskiwacza ?

awaria wtryskiwaczaCzęsto się zdarza ,że początkowym problemem są uszczelnienia pompowtryskiwaczy i wystarcz ich wymiana . Typowe objawy sparciałych oringów  to wilgotny blok silnika, białawy dym , który oznacza obecność oleju silnikowego w komorze spalania lub czarny dym , to z kolei niedostateczna ilość tlenu w stosunku do oleju napędowego .Najlepiej jest taką wymianę uszczelnień dokonać w doświadczonym serwisie, ale jest to na tyle prosta czynność ,że osoba mająca umiejętności i znajomość budowy układu wtryskowego powinna sobie poradzić .
Po pierwsze musimy dostać się do wału rozrządu i go zdemontować. Po zdemontowaniu należy odkręcić mocowania pompowtrysków i odpiąć przewody łączące cewkę zamka elektromagnetycznego z elektronicznym kontrolerem EDC. Warto pamiętać, by sprawdzić ile zaworów posiada nasz silnik, ponieważ uszczelki pompowtryskiwaczy 1.9 tdi w przypadku silników ośmiozaworowych obejmują termopodkładkę a w przypadku szesnastozaworowych będzie to nakrętka stożkowa. Kolejnym krokiem będzie wymontowanie pompowtryskiwaczy. Bardzo istotne jest, aby nie używać wobec nich siły, ponieważ część tłoczącą w pompowtryskach łatwo jest uszkodzić, nawet niechcący. Stąd też, w przypadku problemu z wyjęciem pompowtryskiwacza konieczne jest zastosowanie specjalnych pneumatycznych, bądź hydraulicznych ściągaczy. Po wymontowaniu pompowtryskiwaczy wymiana uszczelek pompowtrysków powinna przebiegać w połączeniu z czyszczeniem pompowtryskiwacza. pompowtryskiwacz rozebrany na czesci

 

Uszczelnienia w budowie pompowtryskiwacza znajdują się kolejno od największego uszczelnienia w części korpusu najbliżej części tłoczącej, aż po najmniejsze gumowe oringi najbliżej jego dyszy. Dodatkowo w skład uszczelnień wchodzi podkładka termiczna, której zadaniem jest uszczelnienie pompowtryskiwacza od strony jego dyszy. Ze względu na wysoką temperaturę panującą w komorze spalania, niemożliwe jest wykorzystanie elastomerów, ponieważ zwyczajnie by spłonęły. Dlatego też ich miejsce zajęła miedziana podkładka w przypadku silników 8-zaworowych oraz nakrętka stożkowa dla wtryskiwaczy 16-zaworowych. Proces instalacji pompowtryskiwaczy z powrotem w gniazdach przeprowadzamy w kolejności odwrotnej do ich demontażu. Warto pamiętać również, że dla ich odpowiedniej pracy konieczne jest ich dostrojenie do pracy wałka za pomocą śrub regulacyjnych. Ustawienie skoku dźwigienki jest bardzo istotne, nieodpowiednio wyregulowane pompowtryskiwacze po regeneracji zaowocują nam odwiedzinami w warsztacie o wiele szybciej, niż moglibyśmy sobie tego życzyć.